Toimintakertomuksia

Tällä palstalla julkaistaan vähintään vuosittain kuluneen kauden toimintakertomukset Vapepa-hälytysryhmän edesottamuksista.

2019
Alueellamme oli kiitettävän hiljainen toimintavuosi varsinaisten hälytysten osalta. Vapepan apua tarvittiin alueellamme vain kahdesti tulipalojen jälkitoiminnassa, ja kertaalleen kävimme auttamassa naapureita metsäetsinnässä. Muuten töitä tehtiin lähinnä kouluttautuen ja toimintaa hioen.

Koulutustoimintaa oli alueellamme tarjolla runsaasti yli 20 eri tapahtuman tai koulutuksen muodossa, jossa myös seuramme edustajia oli lähes aina paikalla. Vuoden aikana kävi seuramme Vapepa-vastaava Juho Aarnio pitämässä Hausjärven reserviläisille info-tilaisuuden Vapepa toiminnasta, jonka johdosta myös vuoden loppuun mennessä saatiin naapureistamme yksi uusi ja innokas Vapepa-hälytysryhmä alueellemme. Hyvää reserviläisyhteistyötä.

Vuoden 2019 lopuksi myönnettiin ansioituneesta Vapepa-toiminnasta seuramme Marjo Matikaiselle ensimmäisen luokan ansiomerkki, sekä itsenäisyyspäivänä yli 10-vuoden aktiivisesta hälytysryhmätoiminnasta Jari Anttilalle Vapepa pronssinen ansiomitalli.

Tätä kirjoitettaessa 2020 on jo lähtenyt todella vauhdilla käyntiin Vapepa-toiminnan osalta, mutta siitä lisää sitten ensi vuonna.

2018
Vuonna 2018 Vapepa:n Riihimäen seudun paikallistoimikunta kirjasi 25 tapahtumaa, joissa toimijoita oli n. 290 henkilöä. Työtunteja tehtiin yhdessä lähes 2630 tuntia kirjattuna ja vielä koko joukko tunteja lisää, joita ei kirjoihin ja kansiin merkitty. Toiminta-alueellamme oli kuusi etsintähälytystä sekä yksi ensihuoltotehtävä liittyen suureen rakennuspaloon.

Riihimäen reserviläisten hälytysryhmän vahvuus oli 12 henkeä ja ryhmästä oli osallistujia kaikissa mainituissa vuoden 2019 hälytyksissä. Lisäksi yhdistyksemme jäsenistä neljä toimi ansiokkaasti paikallistoimikunnan johtoryhmän jäseninä ja Marjo Matikainen johtoryhmän sihteerinä.

Yhdistyksemme Vapepa-hälytysryhmän vastaava Juho Aarnio suoritti lokakuussa Vapepa-johtajakurssin ja on täten yksi viidestä Riihimäen seudun paikallistoimikunnan Vapepa-johtajista, jotka vastaavat viranomaiselle annettujen hälytystehtävien suorittamisesta sekä Vapepa henkilöstön johtamisesta ja toiminnan koordinoimisesta hälytysten aikana.

Yhdistyksemme oli siis vahvasti ja näkyvästi edustettuna paikallisorganisaatiossa. Lämmin kiitos kaikille toimintaan osallistuneille, tästä on hyvä jatkaa vuoteen 2019